درآمدهای ازدسترفته، عدم اتمام فعالیتها در موعد مقرر، مشتریان ناراضی و … ازجمله آثار سوء هستند که بهواسطه گلوگاههای موجود در سازمان به وجود میآیند. در سال ۲۰۱۳ میلادی، شرکت نرمافزاری بونیتا (Bonitasoft) به مطالعه و بررسی دلایل اصلی گلوگاههای سازمانی و نیز تلاشهای صورت گرفته برای مرتفع نمودن آنها (در آمریکای شمالی) پرداخته است. نتایج حاصل در نمودارهای ذیل نمایش دادهشده است.
متداولترین نوع گلوگاهها
بر اساس این تحقیق وجود فرایندهای پیچیده در سازمان ازجمله عوامل منجر به گلوگاه در سازمان است. مشخص نبودن آغاز و پایان یک فرایند، چگونگی ارتباط فرایندها با یکدیگر و دستورالعملهای اجرایی پیچیده، بهخودیخود منجر به ایجاد گلوگاه در سازمانها میشود. از سوی دیگر اغلب سازمان از سطح پایین دانش فناوری اطلاعات، در بین کارکنان خود رنج میبرند. بسیاری از امور را میتوان با استفاده از نرمافزارها با سرعت بیشتری انجام داد و به خروجی مدنظر دست یافت. این در حالی است که ضعف کارکنان در حوزه فناوری اطلاعات باعث عدم توانایی ایشان برای بهرهگیری از امکانات نرمافزاری میشود و در ادامه همین امر منجر به ایجاد گلوگاههای کاری در روال عادی سازمان میشود.
اثرات منفی
مسلماً انواع گلوگاههای شناساییشده آثار زیانباری در پی خواهند داشت. طبق تحقیق صورت گرفته ۴۲ درصد از سازمانها به دلیل وجود گلوگاههای سازمانی، شاهد عصبانیت و نارضایتی مشتریان خود هستند. همچنین ۳۶ درصد از سازمانها فرصتهای درآمدزایی خود را از دست میدهند درحالیکه اگر تدبیری برای رفع گلوگاهها در سازمان خود میاندیشیدند نهتنها سهم خود از بازار را از دست نمیدادند بلکه شاید با تعیین استراتژیهای مناسب با افزایش سهم خود از بازار مواجه میشدند. اخلاق نامناسب کارکنان، عدم اتمام فعالیتها در ضربالاجلهای تعیینشده و … از دیگر پیامدهای منفی این مقوله هستند.
محدوده نارنجیرنگ، مربوط به آیتم مشخص شده است.
دلایل اصلی
با بررسیهای بیشتر، دلایل اساسی منجر به ایجاد گلوگاه سازمانی در این مطالعه شناساییشده است. ازجمله میتوان به عدم وجود ارتباطات مناسب بین کارکنان اشاره کرد. در چنین شرایطی اطلاعات لازم بین کارکنان ردوبدل نمیشود، بسیاری از امور پیگیری نمیشود، کارهای پیشین و جدید بدون پیشرفت در شرایط ساکن باقی میمانند و نهایتاً گلوگاههای مختلف کاری در سازمان اتفاق میافتد. به نظر میرسد وجود گلوگاه در ۵۸ درصد از سازمانها ناشی از ارتباطات ضعیف بین کارکنان است.
سایر دلایل شناساییشده در سازمانها به شرح نمودار ذیل است. بهطور مثال، در بیش از ۴۰ درصد از سازمانهای موردبررسی در این تحقیق عدم آموزش صحیح کارکنان دلیل ایجاد گلوگاه بوده است.
رویکردهای اتخاذشده
بسیاری از سازمانهای موردمطالعه، سیاستها و راهکارهای مختلفی برای حذف گلوگاههای موجود در سازمان خود در پیشگرفتهاند. فارغ از میزان کارایی هر یک این روشهای استفادهشده، نمودار ذیل نمایشدهنده درصد سازمانهایی است که از هر یک از این رویکردها برای فائق آمدن بر مشکلات خود استفاده کردهاند. بهطور مثال در ۴۶ درصد از این سازمانها یکی از راهکارهایی که انتخابشده سرمایهگذاری در تکنولوژی جدید بوده است.
درنهایت قریب به ۶۷ درصد از مصاحبهشوندگان در این تحقیق، بر این باور بودهاند که استفاده از نرمافزارهای بهتر و کارآمد میتواند در رفع گلوگاههای سازمانی مؤثر واقع شود.
ممنون بسیار جالب
عالی بود.