پنج نکته برای طراحی بهتر داشبوردهای مدیریتی

مواردی که در این مقاله به شما ارائه می شود بخشی از تجربیات و مطالعات همکاران ما در بخش هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرتاراد در جهت طراحی و نمایش هر چه بهتر داشبوردهای مدیریتی می باشد.
باید توجه داشته باشید که نحوه نمایش اطلاعات در داشبوردها چیزی فراتر از پر کردن و به نوعی انجام وظیفه در امر طراحی داشبورد های مدیریتی است. نحوه چیدمان و در کل طراحی این سیستم ها تاثیر به سزا و شگرفی در میزان جذب کاربر و همچنین استفاده وی از داشبورد خواهد داشت. شاید برخی بر این باور باشند که صحت داده و پردازش سریع و به موقع اطلاعات خود نمایانگر موفقیت یک سیستم می باشد ولی باید توجه داشته باشید که در صورتی که شما بهترین نرم افزار را هم طراحی کنید ولی کاربر رغبتی برای استفاده از آن از خود نشان ندهد ( فرض کنید کاربر مشکل در برقراری ارتباط با UI و یا عدم رعایت استانداردهای چینش عناصر توسط شما و در نهایت عدم امکان جذب وی داشته باشد ) پروژه شما با وجود صحت داده ها با شکست مواجه شده است.
با رعایت چند نکته ساده در این زمینه می توان به بهترین شکل ممکن اقدام به ارائه محصول نهایی به کاربران نمود. لازم به ذکر است که این راه کارها محدود به همین پنج نکته نیستند و این مقاله تنها در برگیرنده بخش کوچکی از موارد این چنینی خواهد بود.

۱- رعایت سادگی :
هر چه داشبورد ساده تر باشد، فهم و درک آن برای کاربران مخصوصا مدیران سطح بالا که وقت برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، راحت تر خواهد بود. به هیچ وجه اقدام به پر کردن تمام صفحه یک داشبورد نکنید. دلیلی ندارد که بخواهید همه چیز را نشان دهید؛ قرار است کاربر یا مدیر با نگاه کردن به داشبورد متوجه بروز مشکل شوند.
با قرار دادن یک فضای خالی که می تواند به رنگ سفید نیز باشد، میان عناصر موجود در صفحه می توان یک حد فاصل میان دو موجودیت قائل شد. همین فضای خالی مابین، جلوی شلوغی بیش از حد داشبورد را خواهد گرفت. البته بنا به سلیقه شما، این فضای خالی می تواند با یک نماد خاص و یا یک قاب و یا حتی ترکیبی از موارد ذکر شده جایگزین شود.

۲- حفظ تمرکز :
بهترین داشبورد، داشبوردی است که تمام نیازهای یک هدف خاص را داشته باشد. در واقع بهترین راه برای طراحی داشبورد تعیین محدود فعالیت آن و درنهایت تکمیل آن داشبورد می باشد. کار دیگری که باید انجام شود حفظ تمرکز کاربر بر روی هریک از عناصر داشبورد می باشد. قرار دادن قاب یا فریم در اطراف یک یا مجموعه ای از عناصر مرتبط با هم می تواند به حفظ این مورد کمک شایانی داشته باشد.

۳- استفاده از زبانه های مختلف برای جداسازی :
در صورتی که بنا به دلایلی قرار است محصول نهایی متشکل از داده های زیادی باشد و یا اینکه با توجه به سیاست های اتخاذ شده قرار است مجموعه ای از داشبورد ها در قالب یک داشبورد (فرضا داشبورد های مربوط به سطوح مختلف سازمانی) ارائه شود، بهترین کار ایجاد زبانه های متعدد جهت جداسازی عناصر مختلف داشبورد از یکدیگر است. توجه داشته باشید که در مواقع این چنینی لازم است تا تفکیکی حداقلی از موارد موجود در داشبورد (چه از نظر سطوح سازمانی و چه از نظر مرتبط بودن عناصر به یکدیگر) تهیه گردد و هر گروه از عناصر را در زبانه مربوطه با نامی مشخص قرار داد. توجه داشته باشید تعداد زبانه زیاد موجب ایجاد پیچیدگی و در نهایت عدم رضایف کافی کاربر از محصول نهایی خواهد شد. مورد دیگر در رابطه با مسئله زبانه ها رعایت ترتیب چینش آن ها در کنار یکدیگر است. چیدمان زبانه ها باید با توجه به سیاست های سازمان و همچنین استانداردهای داده ای انتخاب شود.

۴- انتخاب هوشمندانه روش نمایش :
انتخاب نحوه نمایش عناصر مختلف در داشبوردها می تواند تاثیر شگرفی در افزایش میزان جذابیت آنها داشته باشد. یکی از این موارد نحوه نمایش و انتخاب نوع نمودارها در داشبورد ها می باشد :

۴.۱- گزارش های سرتیتری (Headline Reports) :
قرار دادن برخی اطلاعات مهم در بالای هر داشبورد می تواند توجه کاربر را به خود جلب نماید. بطور مثال اگر تعداد مراجعین به یک سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیران احتیاج دارند تا تعداد مشتریان را بدانند می توان با قرار دادن یک جعبه متن و یا هر نوع عنصری که فکر می کنید می تواند مناسب باشد اقدام به نمایش تعداد مشتریان بطور جداگانه و ساده نمایید.

۴.۲- انتخاب نوع نمودار ها :
انتخاب نوع نمودار اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورتی که مقادیر مورد نظر برای نمایش یک نمودار دارای اهمیت بالایی بوده و کوچکترین تغییر آن منجر به اتخاذ تصمیم در سازمان خواهد شد به هیچ وجه از نمودار کیکی استفاده نکنید و برای نمایش آن از نمودار های میله ای استفاده کنید تا کاربر با مشاهده نمودار از کوچکترین تغییر آن با خبر شود.

۵- استفاده از برند در طراحی ها :
اگر شما یک شرکت یا یک شخص فعال در زمینه طراحی داشبوردهای هوش تجاری هستید و تا کنون محصولات زیادی را طراحی کرده اید و یا اینکه تازه شروع به طراحی اولین داشبورد خود کرده اید حتما از یک آرم یا لوگوی منحصر به فرد در یک مکان ثابت در تمام محصولات خود استفاده کنید. در صورتی که شما از یک استاندارد مشخص ( نه یک UI ثابت ( در تمام محصولات خود استفاده کنید و از لوگوی مشخصی در تمام داشبورد ها بهره ببرید، کاربر با مشاهده لوگوی شما ناخود آگاه از نظر ذهنی آماده کار با استاندارد شما خواهد شد. این امر زمانی به خوبی نمود خواهد داشت که علاوه بر شما اشخاص و یا شرکت های دیگری نیز برای یک مجموعه خاص اقدام به طراحی داشبورد می کنند و با این روش کاربر با مشاهده لوگوی شما آماده کار با محصولات شما خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *