نمودار خطی یا Line Chart :

نمودارهای خطی نمودارهایی هستند که از آنها جهت نمایش روند تغییرات شاخصی خاص استفاده می‌شود. بهترین بعد یا Dimensionی که می‌توان در این نمودارهای استفاده کرد بعد تاریخ است.

در این نمودارها با استفاده از خطوطی منظم نقاط روی نمودار را که نشان‌دهنده مقدار شاخص است به هم متصل نموده و کاربر می‌تواند با نگاهی سریع متوجه رشد یا کاهش تغییرات در شاخص موردنظر شود.

این نمودار نیز مشابه نمودار میله‌ای از دو محور x و y تشکیل شده است. استفاده این نمودار بیشتر در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تحلیل‌های تکنیکال کاربر دارد و هرچه میزان سابقه تاریخی نمودار بیشتر باشد میزان اتکا به تحلیل این نمودار نیز بالاتر می‌رود.

لازم به ذکر است که تعداد زیاد نقاط در این نمودار می‌تواند باعث سردرگمی کاربر شود بنابراین استفاده از مفاهیم Drill down در این نمودار می‌تواند به فهم راحت‌تر نمودار کمک نماید.

یکی دیگر از روش‌های بالابردن میزان فهم در این نمودارها واضح کردن نقاط y است که می‌تواند با Bold شدن و یا استفاده از نمادهایی مثل دایره، مربع، مثلث و یا هر نماد دیگری صورت پذیرد. طبق تجربه و منابعی که در حوزه UI در خصوص نمودارها وجود دارند این نوع نمودارها، دقیق‌ترین یا صحیح‌ترین نوع نمودارها را تشکیل می‌دهند.

از این نظر در نشان‌دادن رابطه میان دو سری از اطلاعات، بسیار مفید می‌باشند. نمودارهای خطی، نحوه گسترش یا توسعه اطلاعات را در یک مدت‌زمان معین به‌خوبی نشان می‌دهند، گرچه هنگامی از این نمودارها استفاده می‌گردد که اطلاعات بسیار زیادی در دست باشد.