هوش تجاری برای شبکه های اجتماعی

با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی، هوش تجاری می تواند نقش ویژه ای در بازگشت سرمایه در دهه آینده ایفا نماید. هوش تجاری ۲٫۰ یا همان BI 2.0 در تعامل با سیستم Web 2.0 تا Web 3.0 می باشد. از دلایل رشد استفاده از شبکه های اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره داشت:
۱- هزینه استفاده پایینی دارند
۲- می توان آنها را طوری برنامه ریزی نمود که برخی کارها را به صورت خودکار انجام دهند
۳- می تواند منجر به تولید و یا جذب نیروهای جدید شود
۴- میزان بازدید وبسایت ها را بالا می برند
۵- می توانند منجر به افزایش میزان درآمد در کسب و کارهای آنلاین و حتی سنتی شوند
آن چیزی که باعث می شود تا از ترکیب شبکه های اجتماعی و ابزارهای هوش اجتماعی یک مجموعه بسیار قوی ایجاد شود، کشف دانش از میان متن ها و گزارش هایی است که شاید به طور پیش فرض نتوان ارزش واقعی آنها را دریافت و استخراج این دانش ارزشمند از آنها بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن باشد.


شبکه های اجتماعی تاثیرگذار و گزارش های سیستم های هوش تجاری :
ارزش واقعی داده ها زمانی مشخص می شود که شما بتوانید هوش تجاری یا همان BI را در کسب و کار خود دخیل نمایید. با استفاده از سیستم های BI می توانید از داده های انبوه و نامفهوم سازمان که گاها هیچ گونه ارزش بالفعلی برای سازمان ندارند اطلاعات مفید و ارزشمندی برای سطوح مختلف سازمان بدست آورید. حال اگر این اطلاعات با ارزش بتواند از منبع بی انتهایی مانند وب و حتی از صفحات اجتماعی که از نظر بخشی از افراد هیچ گونه ارزشی ندارند بدست آید می تواند قیمتی بالا و ارزشی غیر قابل وصف پیدا کند.
سیستم های هوش تجاری در شبکه های اجتماعی باید بتوانند در میان انبوهی از متن ها، با توجه به امنیت و دسترسی های مختلف اطلاعات مورد نیاز ما را استخراج نمایند، برای مثال شرکت ها و ارائه دهندگان خدمات می توانند میزان رضایت مشتریان خود را از محصول و یا خدمتی خاص حتی بدون طرح پرسشنامه و یا اطلاعیه برای مشتریان خود جهت شرکت در نظرسنجی ها، فقط با توجه به روند پست های کاربران در صفحاتی مانند Facebook و یا Twitter مطلع شوند.
پیش نیازی که برای استفاده از BI 2.0 وجود دارد این است که باید اهداف و استراتژی های سازمان خود را بشناسیم و در نهایت میزان حضور مشتریان یا همان جامعه آماری خود در این گونه صفحات اجتماعی را بشناسیم. مرحله بعدی بدست آوردن یک معیار اندازه گیری مناسب می باشد و در نهایت نحوه امتیاز دهی به اطلاعات بدست آمده می باشد که اگر این موارد بدرستی تعیین گردد می تواند خروجی باور نکردنی و بسیار مفید را به همراه داشته باشد.

موارد مهم در اندازه گیری داده ها :
یکی از مزایای مهم سیستم های هوش تجاری و CRM امکان رصد نمودن روند بازار و مشتریان در مواجهه با تغییرات در نوع محصولات و یا ساختار سازمان ها و اتخاذ تسمیم های مناسب می باشد. موارد مهمی که در این تصمیم گیری ها اهمیت دارند عبارتند از :
۱- میزان جمعیت وابسته به صنعت یا محصول مورد نظر
۲- اندازه گیری میزان موفقیت محصول یا خدمت در محاورات جامعه و گفتگو های غیر رسمی
۳- آشنایی با مفاهیم، موضوعات و روندها
۴- فعالیت های رقبا در ارائه خدمات و محصولات مشابه

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *