هوش تجاری در حوزه سلامت

همانطور که در مقالات قبل اشاره شد، محصول نهایی هوش تجاری مجموعه ای از نمودار ها و جداول مرتبط بر روی مجموعه ای از داده های سازمان است که میتوان با استفاده از تحلیل آنها به اطلاعاتی سودمند در جهت بهبود عملکرد سازمان دست یافت. این امر در حوزه سلامت نیز می تواند تاثیر بسزایی در بهبود و افزایش کارایی خدمات قابل ارایه مرتبط با سلامت داشته باشد.

پر واضح است که با هر بار مراجعه فرد به بخش های مختلفف درمانی مانند بیمارستان، درمانگاه، دندانپزشکی و یا داروخانه اطلاعات زیادی مانند جنسیت، سن، نوع بیماری، علایم بیمار و یا داروهای تحویز شده برای فرد در سامانه های مختلف یا متمرکز حوزه سلامت ثبت می شود. در صورتی که سامانه هوش تجاری بر روی این داده ها پیاده سازی شود میتوان با بررسی این موارد با استفاده از بعد های (Dimension)  مختلف اقدام به اخذ تصمیم های بهینه در ارایه خدمات نمود. به عنوان مثال اگر داده های ثبت شده بیماران در یک منطقه جغرافیای کوچک پس از بررسی توسط ابزار مناسب کاربر را به این نتیجه برساند که در این منطقه اکثر مراجعات درمانی مربوط به مسمومیتی از نوع خاص هست، میتوان با توجه به دلایل بیماری اقدام به رفع این مشکل به صورت ریشه ای در منطقه نمود تا در آینده میزان مراجعات بیماران مرتبط با این بیماری کاهش یابد و یا با تخصیص پزشکانی با تخصص مرتبط در این زمینه برای این مرکز خاص اقدام به درمان بیماری با سرعت و دقت بیشتری نمود.

اصولا سامانه های هوش تجاری می توانند با بررسی شاخص های مورد نظر زمینه ای را فراهم آورند تا مدیران و مسئولین هر حوزه امکان اخذ تصمیمات لازم و مناسب در کوتاهترین زمان با صرف کمترین هزینه ممکن را داشته باشند.

مهمترین کاربرد هوش تجاری در حوزه سلامت را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کاهش هزینه های درمانی با تخصیص مناسب منابع با توجه به اطلاعات موجود
  • شناسایی عوامل بیماری زا با استفاده از شناسایی امراض
  • کاهش تجویز داروهای غیر ضروری با توجه به بررسی های صورت گرفته در میازن تاثیر داروها بر روی بیماری های مختلف
  • کنترل عملکرد بخش های مختلف درمانی با استفاده بررسی از شاخص های کلیدی عملکرد به صورت بر خط
  • ارایه راهکارهای پیشگیرانه در خوزه سلامت
  • بررسی میزان رضایت بیماران از خدمات ارایه شده در مراکز درمانی
  • اصلاح فرآیند های مختلف با استفاده از کنترل عملکرد مراکز

برگزاری دوره آموزشی طراحی و پیاده سازی داشبورهای مدیریتی با استفاده ار نرم افزا کلیک ویو در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد