نمودار گیج (Gauge)

نمودارهای گیج نمودارهایی هستند که از آنها برای نمایش وضعیت یک شاخص خاص و میزان دستیابی به هدفی خاص را نمایش می‌دهد.

این نوع نمودار از انواع محبوب نمودار برای مدیران ارشد سازمان است که می‌توانند در کمترین زمان و حداقل نیازمندی تحلیل برداشت مناسبی از نمودار داشته باشند. علاوه بر کاربرد این نوع نمودار، می‌توان به جلوه‌ای که نمودارها به داشبوردهای مدیریتی می‌دهند اشاره کرد.

این نمودارها عموماً از ۳ بخش اصلی تقسیم شده‌اند که به ترتیب با رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی نمایش داده می‌شوند (ترتیب و نوع رنگ‌ها کاملاً به محیط طراحی شده و شاخص مورد ارزیابی بستگی دارد). در اکثر موارد همین ترکیب رنگ گویای وضعیت سازمان در خصوص شاخص مورد بررسی خواهد بود. رنگ سبز نشانه وضعیت مطلوب، رنگ زرد نشانه وضعیت متوسط و رنگ قرمز نشانه وضعیت خطرناک است. باتوجه‌به نوع شاخص و نحوه تقسیم‌بندی‌ها می‌توان این سه بخش را کم یا زیاد کرد و بر اساس رنگ‌ها یا بخش‌های مشخص شده می‌توان وضعیت فعلی شاخص را متوجه شد

بخش دیگری که در این نوع نمودار می‌تواند به فهم و درک شاخص کمک نماید عقربه یا نشانه گیج است. این نوع نمودارها باید دارای یک نشانه باشند تا بتوان موقعیت دقیق شاخص در سازمان را مشخص کرد. این نشانه می‌تواند عقربه و یا عدد دقیق شاخص در بخشی از نمودار باشد. جهت خواناتر شدن نمودار بهتر است در بخشی از نمودار مقدار عددی دقیق شاخص را نیز مشخص نمود.