خط تولید هوش تجاری در صنعت بانکداری

هوش تجاری، محصول یا خدمت؟

همگی ما از فواید و مزایای بکارگیری راهکار هوش تجاری در کسب و کارها و بالاخص در حوزه مورد بحث ما (صنعت بانکداری) به وفور شنیده ایم و پرچمداران عرضه کننده محصولات نرم افزاری صنعت بانکداری در ایران نیز  به نظر همزمان و شاید زودتر از پدید آروندگان جهانی این فناوری ها اقدام به عرضه راهکار هوش تجاری تحت عناوین مختلفی چون سامانه ، محصول ، بسته ، زیر سیستم و … در کنار محصولات نرم افزاری خود نموده اند.

رویکرد ارائه راهکار هوش تجاری با دیدگاه محصول محور ، اگر چه باعث کاهش هزینه بهای تمام شده و افزایش سرعت پیاده سازی آن در سازمان ها می گردد اما در عمل ابزاری شبیه به یک گزارش ساز و یا داشبورد مدیریتی در اختیار کاربران قرار داده و مفهوم هوش تجاری به عنوان یک فرآیند همیشه در حال توسعه ، مطابق با تحولات و تغییرات اطلاعاتی را برای سازمان ها مهیا نمی سازد.

این دیدگاه به ویژه در صنعت بانکداری که با انبوهی از داده های خروجی از سامانه های متعدد ستادی و عملیاتی که هر روز نیز بر تعداد و قابلیتهای آنها اضافه می شود و همچنین تحولات ناشی از اعمال قوانین و استانداردهای جدید در این حوزه ، عموما باعث بروز شکست و یا ناکارآمدی راهکارهای هوش تجاری می گردد.

خط تولید هوش تجاری.!

همانطور که می دانید هوش تجاری مجموعه ای از اطلاعات تحلیل شده را در قالبهای تحلیل های کسب و کار (Business Analytics)، پردازش تحلیلی بر خط (OLAP)، پردازش تراکنشی برخط (OLTP) ، پرس و جوها (Queries)، گزارش ها (Reports) و ابزارهای هشدار (Alert Tools) در اختیار مصرف کنندگان این اطلاعات در سطوح مختلف سازمان قرار می دهد و برای تولید این خروجی ها فرآیندی از مرحله شناسایی نیاز ، تحلیل نیاز ، شناسایی منابع داده ، گردآوری داده ها ، پالایش داده و … را تا مرحله تولید خروجی و تحویل به مصرف کننده آن اطلاعات طی می کند.

تحولات عملیاتی و نیازهای اطلاعاتی جدید ، بانک ها را ملزم به ایجاد واحد هوش تجاری که به صورت پویا و تعامل پذیر به انجام فرآیند تشریح شده در بالا بپردازد،  نموده است تا خروجی مورد نظر را در اختیار مصرف کنندگان داخلی و خارجی سازمان قرار دهد.

واحد هوش تجاری همان خط تولید هوش تجاری در سازمان هاست.

این خط تولید همانند تمام خطوط تولید نیاز به تامین فناوری ، تجهیز و انتقال دانش مورد نیاز دارد. برای ایجاد یک خط تولید هوش تجاری در سازمان ها نیاز  به تامین سخت افزار ها ، ابزارها و فناوری های نرم افزاری برای نگهداری ، پردازش و نمایش اطلاعات و همچنین پرورش کارشناسان متخصص مورد اطمینان برای تحویل تمام داده های سازمان به این افراد دارد.

در جدول زیر به مقایسه دو روش اجرای هوش تجاری در سازمان ها می پردازیم.

روش

هزینه پیاده سازی سرعت پیاده سازی محدودیت توسعه وابستگی در توسعه

امکان/سرعت افزودن نیازهای جدید

امنیت افشاء اطلاعات

خط تولید هوش تجاری

متوسط / بالا متوسط بدون محدودیت بدون وابستگی بالا

بالا

محصول / پیمانکار

متوسط / کم بالا محدود به محصول وابسته به پیمانکار متوسط / کم

متوسط / کم

 

داستان موفقیت

پروژه : بانک قرض الحسنه رسالت

روش : خط تولید هوش تجاری

 

بانک قرض‌الحسنه رسالت نخستین بانک خصوصی قرض الحسنه در ایران است که در سال ۱۳۹۲ با کسب مجوز از بانک مرکزی تأسیس شد. این بانک یک بانک قرض الحسنه، است و سیاست خدماتی خود را بانکداری اجتماعی و خرد می‌داند.

قرض الحسنه بودن به این معنی است که بانک سپرده‌ها و تسهیلات خود را صرفاً در قالب عقد قرض الحسنه انجام می‌دهد و به صورت تخصصی در حوزه قرض الحسنه و با تلاش در جهت رعایت موازین شرعی مورد قبل همه جهان اسلام، مشغول به فعالیت است.

خرد بودن به این معنی است که جامعه هدف بانک عامه مردم هستند و بانک به دنبال تأمین مالی کارهای خرد و بهبود معیشت خانوار است. داشتن حدود ۵ میلیون سپرده خرد، موید این موضوع است.

اجتماعی بودن بانک به این معنی است که سهامداران بانک، توقعی برای دریافت سود ندارند و از این جهت بانک مشابه کسب و کارهای اجتماعی است که محمد یونس برای نخستین بار آنها را معرفی نمود. علاوه بر این سپرده گذاران بانک نیز توقعی برای دریافت سود ندارند.

با توجه به مفاهیم بالا، این بانک شعار «بانکی اجتماعی با خدماتی نوین» را برای خود انتخاب نموده است.

آغاز هوش تجاری در بانک:

در بانک قرض الحسنه رسالت مانند دیگر بانک ها نیاز به تحلیل داده ها، تهیه گزارشات مدیریتی و … به شدت پر رنگ و مطرح بوده اما امکان انجام و اجرای اینگونه از فعالیت ها در مجموعه یا وجود نداشته و اگر انجام می شده توسط پیمانکارهای بانک بوده که همواره مشکلات خاص خود ( از نظر زمان، هزینه، امنیت و …)  را داشته است.

با تشخیص صحیح مدیریت، مجموعه بانک به دنبال راهکاری در این خصوص بوده که در این مسیر، شرکت آرتاراد موفق به همراهی با بانک قرض الحسنه رسالت گردیده است. آغاز این همکاری از تابستان ۹۴ می باشد.

فعالیت های صورت گرفته:

  • تشکیل واحد هوش تجاری از نظر ساختار و فرآیندهای مربوطه
  • تعیین و تثبیت استراتژی های واحد هوش تجاری
  • آموزش نفرات جذب شده در واحد هوش تجاری ( پرسنل خود بانک)
  • تجمیع داده های بانک در انبارداده متمرکز ( core bank , cms , mbs , shaparak , …)
  • طراحی و ساخت فرآیندهای ETL انعطاف پذیر و هوشمند.
  • طراحی و ساخت سامانه های پولشویی، بانکداری اجتماعی، کانورت اطلاعات هوشمند و …
  • ارائه گزارشات لحظه ای مورد نیاز بانک و دیگر ذینفعان
  • طراحی داشبورد های منابع و مصارف، دارایی و بدهی ها، تسهیلات، سپرده، مشتریان ( ذینفع واحد)، مدیریت psp و pos ها، مدیریت رای گیری و …
  • و …

تکنولوژی های استفاده شده:

در راهکارهای طراحی شده از اوراکل، جاوا و کلیک ویو استفاده شده است.

وضعیت جاری:

در حال حاضر بانک دارای تیم خبره ای در واحد هوش تجاری می باشد که کلیه فعالیت های مورد نظر بانک توسط این واحد انجام می گردد و تیم آرتاراد به عنوان مشاور و پشتیبان آن تیم در حال فعالیت می باشد.

در وضعیت جاری علاوه بر پاسخگویی سریع واحد به نیازهای جاری بانک، برنامه ریزی های لازم در خصوص طرح های جدید و توسعه پروژه های هوش تجاری در حال اجرا است.

 

نتیجه گیری

بی شک ایجاد خط تولید هوش تجاری در شرکتها و سازمان ها مستلزم ایجاد بستری مناسب ، به کارگیری پرسنل متخصص و فراهم نمودن ابزار ها و فناوری های مورد نیاز است که شاید برای تمامی شرکتها و سازمانها مقدور و به صرفه نباشد، اما بدون شک می تواند برای شرکتها ، بانک ها و سازمان های بزرگ راهکاری مناسب در جهت مسیر یابی درست به سمت بهره وری بیشتر و موفقیت سازمان در اقتصاد متلاطم امروز باشد.

 


کارگاه آموزشی رایگان هوش تجاری و داشبورد مدیریت + رزرو

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *