نمودارها یکی از روشهای نمایش اطلاعات هستند که میتوان با استفاده از آنها مفاهیم را بهصورت بصری به کاربر منتقل نمود. انتخاب نوع نمودار تأثیر بسیار زیادی در موفقیت انتقال مفاهیم دارد. در این سری از مقالات هوش تجاری تصمیم داریم تا انواع نمودارها و کاربرد آنها را در نمایش اطلاعات سازمانی را معرفی کنیم: نمودار دایرهای یا Pie Chart : نمودارهای دایره ای از انواع پرکاربرد نمودار ها هستند که با استفاده از آنها میتوان میزان سهم از کل را مشخص نمود. مفاهیمی مانند پراکندگی جنسیتی پرسنل، میزان فروش محصولات مختلف و یا هر شاخصی که لازم است تا با کل مقایسه شود را می توان از با استفاده از این نمودار نمایش داد. هدف اصلی از استفاده این نوع نمودار انتقال یک حس کلی از رابطه جر به کل است و مقدار دقیق شاخص در این نمودار اهمیت ندارد همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید این نمودار همانند یک پیتزای کامل است که به بخش (Slice) های مختلف تقسیم میشود. هر بخش نماینده یک بعد است که نشان دهنده میزان یا مقدار از آن بعد نسبت به کل را نمایش میدهد. یکی از بهترین حالت های استفاده از این نمودار زمانی است که میخواهید شاخص ها را با استفاده از درصد نمایش دهید. مواردی که بهتر است از نمودار دایرهای استفاده نکنیم:
• زمانی که مجموع برشهای نمودار بیشتر یا کمتر از ۱۰۰ است
• زمانی که تعداد برشها بیش از 5 عدد است