Artarad-Oracle_Upgrade

مهاجرت و ارتقا اوراکل، بدون توقف و قطع شدن سرور در یکی مراکز مهم کشور با حجم بیش از ۹ ترابایت و بیش از ۱۸۰۰ کاربر همزمان

مهاجرت و ارتقا موفقیت آمیز پایگاه داده اوراکل یکی مراکز مهم کشور با حجم بیش از ۹ ترابایت و بیش از ۱۸۰۰ کاربر همزمان بدون قطعی توسط واحد مدیریت داده های آرتاراد

همواره به دلایلی مانند ناکافی بودن منابع سخت افزاری، مشکلات و محدودیت ها در نگارش جاری، استفاده از امکانات جدید و … مهاجرت و ارتقا مطرح می باشد. این مورد نیز درخصوص پایگاه داده اوراکل همواره مطرح می باشد. طبق روال معمول هر مهاجرت و ارتقا همراه با از دسترس خارج شدن سرویس می باشد، مخصوصا وقتی که هدف از ارتقا، تغییر نسخه سیستم عامل و پایگاه داده و مهاجرت به سخت افزار و زیر ساخت جدید باشد. مدت زمان قطعی با افزایش حجم پایگاه داده ارتباط مستقیم دارد و هر چقدر حجم بیشتر باشد مدت زمان قطعی بیشتر خواهد بود.

قطعی و از دسترس خارج شدن سامانه عواقب متعددی در پی خواهد داشت که در مقاله دیگری به آن پرداخته می‌شود. ولی از مهمترین دغدغه‌های مدیران سازمان‌ها است.  در ارتقا اوراکل در کنار این دغدغه‌ها، سوالاتی نیز مطرح است:

  • آیا زیر ساخت جدید از کیفیت مناسب برخوردار می باشد؟

  • آیا نسخه جدید مشکلی در فرآیندهای جاری ایجاد نمی کند؟

  • آیا سخت افزار و سرور جدید زیر بار کار جاری سازمان پاسخگو می باشد؟

  • آیا از لحظه اتمام مهاجرت و ارتقا، راهکارهای حداکثر پایداری و عدم از دست دادن داده، در سایت جدید برقرار می باشد؟

  • اگر به هر دلیلی بعدازمهاجرت تصمیم به برگشت وضعیت قبل گرفته شود، امکانپذیر  است؟ در اینصورت چه میزان هزینه و زمان باید صرف نمود؟ دراین فرآیند داده‌ای از بین خواهد رفت؟

  • و ….

واحد مدیریت داده‌های آرتاراد همواره با این دغدغه‌های صحیح مدیران سازمان‌ها مواجه می‌باشد. در همین راستا راهکارهای متعددی را که بتوانند این نیازمندی‌ها را پاسخگو باشند طراحی کرده و به سازمان‌ها با توجه به شرایط محیطی آنها ارائه و پیاده‌سازی می‌کند.

در همین راستا آرتاراد به تازگی موفق به ارتقا اوراکل یکی از سایت‌های مهم کشور با حجم پایگاه داده‌ بیش از ۹ ترابایت و بیش از ۱۸۰۰ کاربران همزمان بدون قطعی و توقف فعالیت کاربران به صورت برخط گردید. (البته با صرف نظر از قطعی برنامه‌ریزی شده در حد چند لحظه صرفا برای اتصال سامانه‌ها به پایگاه داده‌ی اوراکل جدید)

در این عملیات سیستم عامل به لینوکس ۷٫۳ و پایگاه داده اوراکل به نسخه ۱۲٫۲ ارتقا و مهاجرت به سخت افزارهای جدید نیز اجرا گردیده است.

در عملیات ارتقا اوراکل موارد زیر نیز اجرایی گردیدند:

  • سخت افزار و نرم افزار جدید به مدت ۲ هفته به صورت موازی با سایت قدیم، زیر بارکاری عملیاتی ( همان بارکاری که درمحیط عملیاتی وجود داشت به صورت لحظه‌ای به سایت جدید منتقل گردید) قرار گرفته و از عملکرد آنها اطمینان حاصل گردید.
  • از لحظه شروع به کار سایت جدید سناریوهای حداکثر پایداری و عدم از دست دادن داده عملیاتی بوده و مرکز در این زمینه هیچ مخاطره نداشته است.
  • این امکان وجود داشت که هر لحظه که تصمیم بازگشت به سایت قدیم گرفته شود، بتوان این عملیات را بدون قطعی انجام داد. سایت قدیم همواره با سایت جدید از نظر داده‌ای یکسان بوده است. ( بنابه درخواست کارفرما محترم این سناریو به مدت یکماه برقرار بوده که همه فرآیندها اجرا گردند و بعد از تائید کارفرما این رویه متوقف شد)  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *