ماژول های یک سیستم ERP

 Enterprise Resource Planning یا ERP سیستم جامعی است که سعی در مدیریت موثرتر تمام منابع و یکپارچه‌سازی همه وظایف و بخشهای موجود در یک سازمان با استفاده از یک سیستم کامپیوتری واحد را دارد که بتواند نیازهای خاص و ویژه این بخشها را با امکانات ماژول های ERP برآورده سازد.

این کار با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری انجام می‌شود که بوسیله یک Database واحد ، امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباط بخشهای مختلف را با یکدیگر برقرار می‌سازد. این نرم‌افزار از تعدادی ماژول نرم افزاری تشکیل شده است که هر یک بخشی از وظایف موجود در شرکت را بر عهده دارند. اغلب نرم افزارهای ERP آنقدر انعطاف پذیر هستند که شرکتهای خریدار قادرند تعدادی از ماژولهای ERP مورد نیاز و یا همه آنها را نصب و بکارگیرند.

 مزایای پیاده‌سازی ERP

  1. ایجاد یکپارچگی سازمانی از بعد اطلاعاتی و افزایش سازگاری در اطلاعات موجود در سازمان.
  2. استانداردسازی فرایندهای سازمانی بر اساس تجربیات برتری که شرکت های عرضه کننده نرم‌افزار از سازمانهای مختلف به دست آورده اند.
  3. مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی و کاهش زمان انجام آنها.
  4. امکان نصب و راه اندازی سریعتر سیستمهای مرتبط با ERP در سازمان از جمله ماژولهای مختلف این نرم افزار و یا سایر نرم‌افزارهای کاربردی که از طرف عرضه کنندگان ERP ارائه نشده و مخصوص آن سازمان هستند.
  5. امکان و یا تسهیل توسعه سیستمها و تکنولوژیهای جدیداز جمله JIT،ABC و…. ،
  6. تغییر تمرکز از برنامه نویسی کامپیوتری در سازمان به بهبود فرایندها،
  7. فراهم شدن زیر ساخت لازم به منظور پرداختن به SCM و CRM ، این دو مبحث در حال حاضر تبدیل به دو جزء جدایی ناپذیر ERP2 شده اند.
  8. توسعه زیر ساخت لازم به منظور وارد شدن به بحث e-Business.
  9. یکپارچه سازی اطلاعات: بر خلاف سیستهای دیگر که ممکن است هر یک از بخشهای مالی، فروش، تولید و… گزارشهای ضد و نقیضی در مورد فعالیتها و سهم خود در افزایش میزان درآمد شرکت ارائه دهند،ERP به شرکت کمک خواهد کرد که اطلاعات مورد نظر را بصورت جامع و کامل از یک سیستم بدست آورد.
  10. یکپارچگی اطلاعات در مورد سفارشات مشتریان :ERP کمک خواهد کرد تا سفارشات مشتریان از زمان دریافت سفارش از مشتریان، دریافت مواد اولیه از تامین کنندگان کالا برای تولید آن سفارش تا تحویل کالای تولید شده به مشتری و دریافت وجه آن بطور یکپارچه در یک سیستم نگهداری شود و به این ترتیب شرکتها قادرند براحتی سفارشات را ردیابی کنند و هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف شرکت را ایجاد نمایند.
  11. استاندارد سازی و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید: سیستمهایERP با استاندارد سازی فرایندهای تولید و استفاده از یک سیستم کامپیوتری منسجم باعث صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری خواهند شد.
  12. استاندارد سازی اطلاعات مربوط به منابع انسانی شرکت، صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از دوباره کاری.

سیستم های تشکیل دهنده ERP

سیستم های ERP شامل مجموعه‌های گوناگون و متعددی است که یکپارچگی آنها اهمیت و ارزشی مضاعف را برای سازمان و شاخه های مختلف آن پدید می آورد :

  • مجموعه زیر سیستم های لجستیک
  • مجموعه زیر سیستم های تولید
  • مجموعه زیر سیستم های مالی
  • مجموعه زیر سیستم های مدیریت منابع انسانی
  • مجموعه زیر سیستم های اطلاعات فنی

لازم به ذکر است که این تقسیم بندی مطلق نیست و می تواند در سازمان های مختلف به تناسب نوع و وسعت فعالیت هایی که در حال انجام است تغییر کند. هر یک از این سیستم ها با یک پایگاه اطلاعات واحد در ارتباط است. و اطلاعات خود را با دیگر سیستم ها به اشتراک می‌گذارد. با توجه به نوع فعالیت (توزیع جغرافیایی) بزرگی و پیچیدگی سازمانی که سیستمERP می‌خواهد در ان پیاده گردد، زیر سیستم های یک ERP تعیین می‌شود و با توجه به نیازهای سازمان عملیات انطباق (Customizing) صورت می‌گیرد. تا این مجموعه کلیه نیازهای عمومی و خاص انها را براورده سازد.و سپس آموزش و پیاده سازی انجام گیرد.

هر یک از قسمتهایی که در بالا اشاره کردیم خود به قسمتهای مختلفی تبدیل می‌شوند.

به طور مثال ماژول مدیریت منابع (HR) به طور مستمراطلاعات کارمندان را در یک پایگاه داده ذخیره میکند.(اطلاعاتی شامل: اطلاعات تماس، جزئیات حقوق و دستمزد، حضور و غیاب، ارزیابی عملکرد و ارتقاء همه کارکنان) . ماژول های  پیشرفته منابع انسانی با سیستم های مدیریت دانش برای استفاده بهینه از تخصص همه کارکنان یکپارچه می شود.

ماژول های HR به سیستم ها و فرآیندها یی که در تقاطع بین مدیریت منابع انسانی (HRM) و فن آوری اطلاعات هستند اشاره می کند. ارتباط ماژول های منابع انسانی و مالی از طریق یک پایگاه داده، مهم ترین تمایز این سیستم با سیستمهای قدیمی می باشد.

ماژول مدیریت منابع انسانی بسیاری از جنبه های منابع انسانی را تا بازنشستگی پوشش می دهدو شامل مدیریت پرسنل و مدیریت سازمانی و توسعه پرسنل است. پردازش قوانین دستمزد و حضور و غیاب در دیگر زیر سیستم های HR انجام می شود.. پیشرفته ترین ماژول ها در روش های جمع آوری داده ها، قابلیت های توزیع کار و ویژگی های تجزیه و تحلیل داده ها را نیز فراهم می کنند. تجزیه و تحلیل هزینه و معیارهای کارایی از عملیاتهای اولیه این ماژول می باشد.

 این ماژول‌ها(زیر سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت منابع انسانی) سازمان را قادر می­ سازند تا نسبت به جلب و حفظ نیروی انسانی خود به صورت بهینه اقدام نماید و همچنین زمینه لازم را برای دریافت  هر گونه اطلاعات منابع انسانی فراهم می­ سازد.

معمولا مدیریت منابع انسانی از زیرسیستم های ذیل تشکیل می شود:

  • مدیریت اطلاعات پرسنلی
  • مدیریت ساختار سازمانی
  • مدیریت­ حضور و غیاب
  • مدیریت آموزش
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • مدیریت ارزیابی عملکرد
  • مدیریت جذب و استخدام
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *