دلایل عدم سرویس دهی پایگاه داده ها و راه کارهای پایگاه داده اوراکل برای مقابله با آنها – بخش دوم

دلایل عدم سرویس دهی پایگاه داده ها و راه کارهای پایگاه داده اوراکل برای مقابله با آنها

بعد از بررسی دلایل عدم سرویس دهی پایگاه داده ها در مقاله بخش اول به راه کارهای پایگاه داده اوراکل در خصوص مقابله با آن دلایل می پردازیم.
ابتدا به صورت خیلی خلاصه سعی می گردد هرکدام از راهکارها معرفی گردند.

راه کارهای عدم از دست دادن داده ها (ZERO DATA LOST):
همواره یکی از دغدغه های اولیه سازمان ها، قبل از حداکثر در دسترس پذیری پایگاه داده ها، اطمینان از عدم از دست دادن داده های تولید شده می باشد. همانند همه پایگاه داده ها، بهترین راهکار برای مقابله با این عارضه، پشتیبان گیری ( BACKUP ) از داده های تولید شده می باشد. پایگاه داده اوراکل در این حزه از کاملاترین راهکارها برخورددار می باشد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
در اوراکل ما با ۳ راهکار پشتیبانی گیری مواجه هستیم
• RMAN BACKUP
• EXPORT
• USER MANAGED
کاملترین آنها که شرکت اوراکل توصیه به استفاده آن می کند RMAN می باشد که همه سناریو های پشتیبان گیری را پوشش می دهد و به شما قابلیت مانور بازیابی درزمان گذشته رو می دهد. بوسیله RMAN اکثر دغدغه های مدیران پایگاه داده از نظر سرعت پشتیبانی گیری، اطمینان از صحت اطلاعات، امنیت، استفاده بهینه از فضای ذخیره ساز و …. برطرف می گردد.
EXPORT مکانیزم پشتیبانی گیری در لایه منطقی می باشد ( برخلاف RMAN که در لایه بلاک های و فیزیکی می باشد ) و می توان به وسیله این ابزار از اشیا پایگاه داده به تفکیک خروجی گرفت. از این مکانیزم با توجه به محدودیت هایی که دارد نمی توان به تنهایی به عنوان راهکار مقابله با از دست دادن داده ها استفاده کرد. لازم به توضیح می باشد که شرکت اوراکل تاکید به استفاده از این ابزار در خصوص جابجایی داده ها دارد تا پشتیبان گیری. باید به این نکته اشاره کرد استفاده همزمان از EXPORT و RMAN در سناریو پشتیبان گیری، یک از بهترین راهکارها می باشد.
در راه کارهای USER MANAGED تمرکز به استفاده از ابزارهای در سطح سیستم عامل و دیگر شرکت ها می باشد، البته به وسیله RMAN می توان همه سناریو های USER MANAGED را پیاده سازی کرد.
البته باید در اینجا به تکنولوژی FLASHBACK هم اشاره کرد. در سناریو های ریکاوری شما از گذشته حرکت کرده و خود را به زمان جاری نزدیک می کنید اما در سناریو FLASHBACK همانطور که از نامش مشخص است شما از زمان جاری حرکت رو به گذشته خواهید داشت.

Artarad_rman

راه کارهای حداکثر در دسترس پذیری ( HIGH AVAILABILITY):

در راهکارهای ZERO DATA LOST تمرکز بر از دست ندادن داده ها بود و در خصوص در دسترس پذیری ( عدم قطعی سرویس دهی پایگاه داده ) باید سراغ دیگر راهکارها رفت.
می توان سناریوهای ارائه شده در پایگاه داده اوراکل را به صورت زیر دسته بندی کرد :
• ASM ( AUTOMATIC STORAGE MANAGEMENT )
• DATA GUARD ( Standby Server)
• RAC ( REAL APPLICATION CLUSTER )
• REPLICATION

ASM :
همانگونه که از نام این ابزار مشخص است تمرکز بر روی فضای ذخیره ساز دارد، با استفاده از این ابزار می توان storage در هاست های مختلف استفاده کرد و آنها را به صورت پشتیبان همدیگر قرار داد، در صورتی که یکی از آن هاست ها دچار مشکل شوند، پایگاه داده بدون قطعی به کار خود ادامه می دهد . البته ASM کاربرد های بسیار دیگری دارد.

Artarad_ASM

DATA GUARD:
یکی از راه کارهای حداکثر دسترس پذیری، آماده بودن سرور جایگزین می باشد. در این حالت یک سرور در کنار سرور اصلی قرار می گیرید به طوری که به صورت لحظه ای اطلاعات در سرور اصلی با سرور جایگزین همسان می شود. اوراکل این سرویس خود را DATA GURD می نامد. DATA GUARD انواع مختلف دارد مانند physical standby و logical standby .
می توان به صورت همزمان چند سرور جایگزین و در نوع های مختلف برای یک سرور اصلی داشته باشیم و حتی می توان تا یک مرحله، سرورهای جایگزین را به صورت آبشاری در کنار همدیگر قرار داد.
در سناریو سرور جایگزین، در صورتی که سرور اصلی دچار مشکل سخت افزار، ارتباطی و … شود، سرور جایگزین می تواند شروع به سرویس دهی نماید و سامانه ها و کاربران از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است در این سناریو قطعی اندکی وجود خواهد داشت که با راه اندازی ابزار های جانبی می توان مدت زمان قطعی را به حداقل رساند.
در سناریو جایگزین حالت های مختلف وجود دارد مانند MaxProtection، Maxperformance و Maxavailability
نکته : در صورتی که بخواهیم ZERO DATA LOST به صورت ۱۰۰% داشته باشیم، تنها راه استفاده از سرور جایگزین در حالت MaxProtection می باشد.

Artarad_DG

:RAC
اگر بخواهیم سناریو RAC را خیلی ساده تعریف کنیم، استفاده موازی از RAM و CPU سرورهای مختلف در کنار همدیگر برای یک کار واحد می باشد. در این سناریو، یک پایگاه داده بر روی سرور های مختلف توزیع می شود که همه آنها از یک فضای ذخیره ساز مشترک استفاده می کنند. یکی از اهداف استفاده ازسناریو RAC، مقایس پذیری بیشتر می باشد ( انجام فعالیت های بیشتر و سرویس دهی بیشتر) از دیگر اهداف بالابردن حداکثر دسترس پذیری می باشد. در این سناریو اگر یکی از سرورها دچار مشکل شوند، کاربران و سامانه ها متوجه این موضوع نخواهند شد و در خواست آنها توسط بقیه سرورهایی که پایگاه داده بر روی آنها توزیع شده است انجام می شود.
لازم به توضیح می باشد، همانطور که در قسمت فوق به آن اشاره گردید، در سناریو RAC از فضای ذخیره ساز مشترک استفاده می گردد و در صورتی که در لایه فضای ذخیره ساز دچار مشکل بشویم ( با در نظر گرفتن استفاده حتی از ASM و … ) این سناریو پایگاه داده دچار قطعی می شود و هیچ کدام از سرور ها قابلیت ارائه سرویس را نخواهند داشت ( البته باید به این اشاره کرد در نسخه ۱۲c با معرفی Flex cluster و به طبع آن Flex asm، انعطاف پذیری در این حوزه تا حد زیادی بالا رفته است )
نکته : در سناریو RAC نرم افزاری نصب می شود به نام CLUSTERWARE که عملا در خصوص HA فعالیت می کند و بر عملکرد تمام اجزا سناریو نظارت دارد و بخشی از فعالیت های خودکار در خصوص بالابردن HA را انجام می دهد. از نسخه ۱۱٫۲ به بالا در سناریو های single instance هم نرم افزاری مشابه CLUSTERWARE به همراه grid infra نصب می گردد که فعالیتی مشابه clusterware در سناریو غیر RAC دارد و آن را ORACLE RESTART نامیده اند.

REPLICATION:
در سناریو های REPLICATION داده ها پایگاه داده اصلی بر روی سرور دیگری منتقل می شود که این روش می تواند یک طرفه باشد ( مانند STANDBY) و یا دوطرفه و حالت های دیگر باشد. در سناریو REPLICATION سرورهای مقصد نیز می توانند قابلیت سرویس دهی داشته باشند و قسمتی کاربران و یا سامانه ها فعالیت های اجرایی خود را با استفاده از سرورهای مقصد انجام دهند . معمولا دسته بندی سرویس دهی یا بر اساس محل های جغرافیایی و یا نوع کسب و کار می باشد.
پایگاه داده اوراکل ابزار مختلفی رو در نسخه های مختلف خود در خصوص REPLICATIN معرفی کرده است که عبارتند از :
• ORACLE ADVANCE REPLICATION
• ORACLE STREAMING
• ORACLE GOLDENGATE
در حال حاضر اوراکل سرمایه گذاری خود را برروی GOLDENGATE کرده و تمام امکانات جدید در حوزه REPLICATION را بر روی ابزار GOLDENGATE ارائه می دهد. ابزارهای قدیمی را صرفه جهت پشتیبانی سناریوهای قدیمی نگهداری می کند.
لازم به ذکر است استفاده از GOLDENGATE این قابلیت رو به شما میدهد که REPLICATION بین محصولات بر روی محیط های مختلف را راه اندازی نمائید مانند سناریو یکسان سازی اطلاعات بین پایگاه داده SQL و ORACLE و یکسان سازی ما بین ORACLE 10g و ORACLE 12c و….

Artarad_OGG

 

نکته = پیاده سازی همزمان سناریو های ZERO DATA LOST و HIGH AVAILABLITY منجر به معماری حداکثر پایداری  و یا MAA ( MAXIMUM AVAILABLITY ARCHITECTURE)  می شود.

Artarad_MAA
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *