تفاوت نسخه های دیتابیس اورکل

یکی از محبوب ترین سیستم های پایگاه داده در دنیا اوراکل است که مورد اعتماد بسیاری از کمپانی های بزرگ می باشد. اورکل با نسخه های مختلفی که منتشر نموده است قابلیتهای خلاقانه ای در زمینه های مختلف از جمله مدیریت، کارایی، امنیت و توسعه فراهم نموده است.
اوراکل برای هر دو حوزه administrators و developers قابلیت های بسیاری به منظور ایجاد برنامه های ابتکاری فراهم می کند. برند اوراکل بخاطر تعهد مداوم خود در زمینه توسعه امکانات به روز شده برای کمک بهتر به مشاغل کوچک و بزرگ با نیازهای مدیریت داده (Data Management) مشهور است. در حال حاضر ، آخرین نسخه های اوراکل شامل 11G، 12C ، 18C و 19C هستند. در ادامه نگاهی کلی به ویژگی های هر یک از نسخه ها و تفاوت نسخه های دیتابیس اورکل می اندازیم.

Artarad_oracle_versions

تفکیکی از نسخه های اوراکل
نسخه11G
نسخه 11G نسخه قدیمی تر پایگاه داده اوراکل می باشد که در سال 2008 منتشر شده است. این RDBMS از pluggable database یا به اختصار PDB پشتیبانی نمیکند. نصب ، توسعه و مدیریت این نسخه اوراکل بسیار راحت در نظر گرفته شده است. دارای یک رابط مبتنی بر مرورگر وب می باشد که امکان تست داخلی تغییرات پایگاه داده را فراهم می کند، ویژگی رایگانی که نسخه های قبلی اوراکل فاقد آن بودند.
نسخه 11G به واسطه Material View Logs مشاهده جداول در زمان قبل را امکانپذیر می کند، همچنین این نسخه قابلیت فشرده سازی بهتر روی همه داده ها را نیز فراهم می کند. این امکان باعث می شود گزارشات در حال اجرا بسیار سریعتر باشد زیرا این مکانیزم از فضای دیسک کمتری استفاده می کند. لازم به ذکر است این نسخه ابزار با ارزش SQL developerرا معرفی کرده است که یک اینترفیس گرافیکی را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد تا با بازدهی بیشتر داده ها را جستجو و تعریف و کنترل کنند.

نسخه12C
در سال 2014 ، اوراکل نسخه 12C را به صورت رسمی منتشر کرد که اولین نسخه از سری C می باشد. این RDBMS با عملکرد بالا به عنوان اولین نسخه Oracle می باشد که به منظور استفاده بر روی بستر Cloud طراحی شده است. این نسخه اوراکل انتقال اطلاعات پایگاه داده بر بستر Cloud را برای مشاغل بسیار آسان می کند. نسخه 12C تعداد 500 قابلیت جدید را به پایگاه داده اوراکل اضافه نموده است که از مهم ترین آن ها می توان به PDB (Pluggable Database) و معماری چند منظوره (multitenant architecture) اشاره کرد.

نسخه18C
این نسخه یکی از آخرین نسخه هایی است که به عنوان یک پایگاه داده مستقل منتشر شده است. این پایگاه داده از قابلیتهای Self-Securing و Self-repairing برخوردار است. نسخه 18Cبرای Oracle Cloud یا شبکه محلی در دسترس است. از این نسخه ساختار نامگذاری نسخه های جدید Oracle بر اساس سال انتشار آنها (که در این نسخه سال انتشار 2018 می باشد) صورت میگیرد. بنابراین ، هیچ نسخه ای بین 12C و 18C وجود ندارد.تفاوت نسخه های دیتابیس اورکل

نسخه اوراکل 19C
نسخه 19C آخرین نسخه اوراکل می باشد که در اوایل ژانویه سال 2019 منتشر شد که از آن به عنوان نسخه طولانی مدت برای خانواده 12.2 از محصولات پایگاه داده اوراکل یاد می شود. این نسخه خاص تا سال 2023 (قابل تعمیم تا سال 2026) پشتیبانی می شود.
برخی از جدیدترین ویژگی های نسخه 19C شامل موارد زیر است:

قرنطینه کوئری (Query Quarantine)
برخلاف نسخه های قبلی اوراکل، نسخه 19C مشکل استفاده بیش از حد از منابع سیستم به واسطه درخواست های کوئری سنگین روی دیتابیس را بر طرف می کند. این نسخه قرنطینه کوئری ‌ را به صورت خودکار فراهم می کند تا اطمینان حاصل کند یک کوئری که زمان اجرای آن بیش از حد مجاز تعیین شده میباشد و باعث هدر رفتن بیش از حد از منابع سیستم میشود مجددا اجرا نمی گردد.

پشتیبانی JSON
این نسخه syntax توابع JSON را ساده کرده و به کاربران امکان انجام به روزرسانی های جزئی JSON را می دهد. علاوه بر این، API های SODA را برای Node.js ،C ، Python و Java فراهم می کند.

ایندکس گذاری اتوماتیک
19Cیک قابلیت الگوریتم machine learning را ارائه می دهد که امکان ایندکس گذاری بصورت اتوماتیک را فراهم می کند. این الگوریتم منجر به افزایش کارایی سیستم و صرفه جویی بیشتر می شود. در این نسخه پایگاه داده پس از صرف یک مدت زمان کوتاه، index هایی را در سطح دیتابیسها ایجاد می شود که امکان بازدهی بیشتر برای هر یک از آنها را فراهم می کند.

پارتیشن های ترکیبی (Hybrid Partition Tables)
این قابلیت 19C به مدیران پایگاه داده اجازه می دهد جداول را در داخل و خارج از پایگاه داده با سهولت مدیریت کنند که از طریق آن پارتیشن های Internal(داخل پایگاه داده) را می توان به راحتی در کنار پارتیشن هایی External که بصورت Read-only درخارج از دیتابیس در شبکه محلی یا در سطح Cloud ذخیره می گردند، مدیریت کرد.

Active Data Guard
این ویژگی جدید برای جلوگیری از downtime و از بین رفتن اطلاعات در هنگام تعمیر و به روزرسانی پایگاه داده کار می کند. این امکان را برای شما فراهم می کند تا روزرسانی های موردی در زمانی که دیتاگارد فیزیکی (physical Standby) وجود دارد، انجام شود.

دلایل ارتقا به 19C
به روزرسانی به آخرین نسخه Oracle مزایای بسیار خوبی برای تجارت شما به همراه دارد. یکی از مهمترین موارد این است که سیاست پشتیبانی مادام العمر Oracle فقط از آخرین نسخه آنها پیروی می کند. اگر از نسخه های قدیمی به روزرسانی نکنید ، پشتیبانی شما از بین می رود و کسب و کار شما برای مسائلی که با آنها روبرو هستید بدون کمک اوراکل باقی می ماند.

Artarad_oracle_versions

دومین مورد در لیست دلایل، این است که سیستم عامل های جدید فقط از برنامه های پایگاه داده جدیدتر پشتیبانی می کنند. برخی از نسخه های قدیمی Oracle در سیستم عامل های جدیدی که احتمالاً تجارت شما در حال اجرا است پشتیبانی نمی شوند. اگر به روزرسانی نسخه پایگاه داده خود ادامه ندهید ، هنگام به روزرسانی سیستم عامل با مشکل روبرو خواهید شد.
در آخر ، شما باید امنیت را در نظر بگیرید. مانند هر نوع فناوری ، آخرین نسخه همیشه از ایمن ترین نسخه برخوردار است. این به این دلیل است که توسعه دهندگان مسائل امنیتی گذشته را با نسخه های قبلی خود ارزیابی می کنند، آنها در جدیدترین نسخه این مشکلات را برطرف کرده و آن را به مراتب برای کاربران امن تر نموده اند.
تفاوت نسخه های دیتابیس اورکل