جاوا اسکریپت (javascript) چیست؟

جاوا اسکریپت (javascript) چیست؟ زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی مبتنی بر اشیاء است که توسط NetScape تولیدشده است. این زبان، یک‌زبان شی‌ءگرا است که بر اساس استاندارد ECMA-262 Edition 3 نوشته‌شده است.

علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوا اسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد، اگرچه ساختار این زبان به سی پلاس پلاس (++C) و جاوا شباهت دارد؛ که این امر به یادگیری آسان آن منجر می‌شود. از همین رو دستورهای متداول مانند if, for, try,catch, while و… در این زبان هم یافت می‌گردند.
این زبان می‌تواند هم به‌صورت ساخت‌یافته و هم به‌صورت شی‌ءگرا مورداستفاده قرار گیرد. در این زبان اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا ساخته می‌شوند. برخلاف جاوا، بعد از ساخته‌شدن یک شی به روش فوق، این شی می‌تواند به‌عنوان نمونه‌ای برای ساخته‌شدن اشیاء مشابه مورداستفاده قرار گیرد.


حتماً تاکنون نام Dynamic HTML و یا HTML پویا را شنیده‌اید. در این روش از مجموعه فنّاوری‌هایی برای ایجاد وب‌سایت‌هایی تعاملی و متحرک استفاده می‌شود. معمولاً این فنّاوری‌ها عبارت‌اند از: زبان‌های نشانه‌گذاری (مانند: HTML)، زبان‌های ارائه محتوا (مانند: CSS)، مدل شی‌ءگرای سند (DOM) و درنهایت یک‌زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی سمت کاربر (مانند: javascript).

به همین دلیل، کاربرد گسترده این زبان در سایت‌ها و صفحات اینترنتی بوده و به کمک آن می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را تغییر داد. معمولاً برای پویانمایی در سمت کاربر، از این زبان استفاده می‌شود، همچنین قالب مرورگرهای وب به‌صورت پیش‌فرض از این زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر این زبان برنامه‌نویسی را می‌توان به‌صورت مجزا از مفاهیم وب در پیاده‌سازی یک برنامه کاربردی معمولی هم استفاده کرد، به‌طور مثال می‌توان با به‌کارگیری node.js و استفاده از این زبان برنامه‌های کاربردی تولید کرد. (اطلاعات بیشتر در مورد node.js در مقالات آتی ارائه خواهد شد).

به دلیل گستردگی این زبان در وب اخیراً بازار ساختن کتابخانه‌های آماده مانند jquery، ابزارهای آماده وب مانند bootstrap و ساختن چارچوب‌های نرم‌افزاری تحت وب مانند angular.js به کمک جاوا اسکریپت رونق روزافزونی پیداکرده است.
جاوا اسکریپت معایب و مزایایی دارد که بهتر است قبل استفاده از آن در وب‌سایت‌ها، با این موارد آشنا باشیم.

مزایای جاوا اسکریپت:
• جاوا اسکریپت در سمت کاربر اجرا می‌شود
بدین معنی که کدهای جاوا اسکریپت به‌جای اجرا در وب سرور، بر روی پردازشگر کاربر اجرا می‌شود. درنتیجه از حجم پردازش‎های اجرایی بر روی وب سرور کاسته می‎شود.
• جاوا اسکریپت زبان ساده‎ای است
جاوا اسکریپت زبان نسبتاً ساده‎ای برای یادگیری است. این زبان به زبان انگلیسی بسیار نزدیک است.
• سرعت اجرا جاوا اسکریپت برای کاربر نسبتاً سریع است
به دلیل اجرای جاوا اسکریپت در سمت کاربر و استفاده از پردازش گر کاربر، سرعت اجرای کدها به پردازشگر کاربر مرتبط می‌شود. معمولاً پردازشگر کاربرها فشار کمتری نسبت وب سرور تحمل می‌کنند که این مسئله باعث بالا رفت سرعت اجرای کدها می‌شود. علاوه بر این با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توان بسیاری از پردازش‎ها را قبل از رسیدن به وب سرور مدیریت و از دادوستد اضافی اطلاعات بین کاربر و سرور جلوگیری کرد.

معایب جاوا اسکریپت:
• مشکل امنیتی
اجرای جاوا اسکریپت در سمت کاربر، به کاربر اجازه انواع دست‌کاری‌ها را می‌دهد. پس می‌بایست مسائل امنیتی در وب سرور بررسی شود.
• رندریگ (نمایش) متفاوت جاوا اسکریپت
پیاده‌سازی‌های مختلفی از جاوا اسکریپت وجود دارد که این پیاده‌سازی‌ها موجب اجرای مختلف یک کد در سیستم‌های مختلف می‌شود. البته نسخه‌های جدید جاوا اسکریپت بر اساس یک استاندارد خاص جهانی تولید می‌شوند بااین‌وجود هنوز برخی از نسخه‎ها بر اساس این استاندارها کار نمی‎کنند.

نوشتن اولین برنامه با جاوا اسکریپت در محیط مرورگر:
شروعی ساده‌ای از جاوا اسکریپت:
برای واردکردن اسکریپت در خطوط کد HTML از تگ <script> استفاده می‌کنیم و سپس در قسمت Type نوع اسکریپت را مشخص می‌کنیم:

<script type=”text/JavaScript”>

و سپس کد موردنظر را وارد می‌کنیم:

document.write(“Hello World!”);

و در انتها باید تگ اسکریپت را ببندیم:

</script>

با ذخیره کردن این کد به فرمت HTML (حتی با notepad) و باز کردن آن با یک مرورگر نتیجه زیر را خواهید دید!

Hello World!

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] است بر مبنای موتور جاوا اسکریپت که به‌منظور ایجاد برنامه‌های سریع و گسترش‌پذیر به […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *