اوراکل لینوکس

قابلیت‌های اوراکل لینوکس (Oracle Linux)

فراتر از انعطاف پذیری و به صرفه بودن از نظر متن باز بودن، اوراکل لینوکس کارایی با سطح Enterprise ، امنیت بالا، نقش حیاتی قابل اطمینان بودن ، پایداری و سرویس پذیری بالا (RAS) را نیز به همراه خود دارد.

اما آنچه اوراکل لینوکس از بقیه سیستم عامل ها – به ویژه در تراکنش های مربوط به پایگاه داده- مجزا می کند، مزایایی است که به منظور تجمیع عمق بستر سیستم عامل (platform’s deep) و راهکار های پشته (solution stack) ارائه می دهد که حاصل بهینه سازی نتایجی که از همکاری با صنایع بدست آمده است و افزایش پایداری هسته ( Unbreakable Enterprise Kernel) می باشد.

Transaction Performance and Scale

تیم پایگاه داده و تیم مهندسی اوراکل لینوکس همکاری پیوسته‌ای جهت انجام پروژه‌های تقویت و بهینه‌سازی به منظور بهبود کارایی دیتابیس دارند. به عنوان مثال زمانی که مکانیزم سنتی جابه‌جایی interprocess )IPC) موارد و مسائل با ثبات را زیر بار سنگین نشان می‌دهد، مهندسان اوراکل به خط مشی جدید رسیده اند – Reliable Datagram Sockets )RDS) (رسانه قابل اطمینان داده نگار)، یک پروتکل connectionless با Latency کم به منظور رساندن مطمئن datagram به هزاران درگاه مقصد است. نتیجه استفاده از RDS کاهش پراکندگی است ( بخصوص زمان peak تراکنش ها ) ، بصورت قابل توجهی performance دیتابیس را تقویت می کند.
اوراکل کد RDS را به انجمن نرم افزارهای متن باز ارائه کرده است و در حال حاضر قسمتی از هسته لینوکس است. در نهایت مهندسان پایگاه داده اوراکل در پی این موضوع می توانند کد های دیتابیس را آسانتر کنند ، کدهای فرعی که به وسیله موارد ناپایدار آدرس دهی می شوند حذف کنند. این مورد به Oracle Linux این امکان را می دهد که گام بلندی در جهت کارایی بهتر (high-performance) تراکنش های دیتابیس بردارد.
مابقی بهینه سازی هایی که در ادامه تجهیز طراحی هایی که به منظور تسریع در کارایی (Performance) انجام شده است، پردازش multicore X86 و معماری پیشرفته این سیستم است . تاریخ لینوکس نشان دهنده این است که این سیستم عامل اساسا به منظور پردازش اطلاعات در وضعیت کارایی بسیار بالا (High-Performance Computing) جهت Application های مختلف متمرکز شده است.
InfiniBand (سوئیچ پردازش تراکنش ها با سرعت بسیار بالا)، توان عملیاتی ممتاز، زمان تاخیر کم (low latency) و مقیاس پذیری عالی را به ارمغان دارد، که بصورت مداوم به عنوان switching یکپارچه برنامه های کاربردی HPC (High-Performance Computing) استفاده می شود و در حال حاضر یک تکنولوژی رایج است در دیتاسنتر های سازمانها با همان وضعیت است.
نکته قابل توجه این که سوئیچ های InfiniBand یک مولفه حیاتی در ماشین Exadata )Oracle Exadata Database Machine) است (سیستم طراحی شده توسط اوراکل که به منظور افزایش Performance در نظر گرفته شده است) و در آن InfiniBand ارتباطات با پهنای باند بالا را بین پردازش های سیستم ها و نودهای Storage را فراهم می کند.توان performance اطلاعات در Oracle Exadata بصورت گسترده ای به بهینه سازی InfiniBand بسته های شبکه (networking stack ) در اوراکل لینوکس بستگی دارد. همکاری در راهبری بین تامین کنندگان محصولات InfiniBand و تکنولوژی های Mellanox باعث شده developer های اوراکل پشته Oracle Linux InfiniBand را به منظور اندازه گیری توان عملیاتی در پشتیبانی از حجم بار بالا بکار گیرند. در نهایت اوراکل این ارتقا های مرتبط با performance را برای InfiniBand به عنوان یکی از تکنولوژی هایی که تیم اوراکل لینوکس بوجود آورده به انجمن نرم افزارهای متن باز معرفی نموده است.
همکاری با Intel نیز یکی از گسترش هایی است که معیار Oracle Database applications برای عملکرد بهتر بر روی سرورهای X86 با سیستم عامل اوراکل لینوکس بوده است، که به Oracle Database اجازه می دهد از مزیت های Intel SIMD و AVX استفاده کند، دستورالعمل‌هایی که مقیاس پذیری NUMA (Non-uniform memory access) را ارتقا می دهد. به علاوه نرم افزار Oracle Database از کتابخانه Intel® IPP )Intel® Integrated Performance Primitives) برای تسریع columnar compression به خوبی عملیات encryption استفاده کند. برای Application های از نوع دیتابیس که بر روی اوراکل لینوکس پیاده سازی می گردد، اوراکل و Intel توصیه می کنند کامپایلر Intel به منظور رسیدن به بهترین Performance بهینه گردد.
اوراکل لینوکس با هسته UEK )Unbreakable Enterprise Kernel) شامل تقویت مقیاس پذیری و Performance گسترده برای زمانبندی پردازش ها، مدیریت حافظه، filesystem ها و بسته های شبکه است. این سیستم جهت عملکرد بهتر و سریعتر بر روی سیستم پیشرو x86 به منظور تنظیمات ویژگی هایی مانند CPU Core های بسیار و مقادیر بالای حافظه است.
با بهینه سازی کتابخانه ها و فراخوانی های سیستم ( system calls) کارایی Query های دیتابیس اوراکل را نیز بهبود می یابد. به دلیل همین بهینه سازی و تست فراگیر که در دیتابیس اوراکل انجام می شود ، Oracle Linux را قادر می سازد تا تراکنش های با ظرفیت بالا را آدرس دهی کند و آن را با تعداد کاربران دیتابیس و تعداد دیتابیس هایی که اضافه می شوند به خوبی متناظر می کند. برای شرکت هایی که دیتابیس های مختلف را بر روی نسخه ۱۲c یکسان سازی نموده اند، response time عالی برای تراکنش ها و مقیاس پذیری مناسب فاکتور های کلیدی برای مشارکت در ساختار cost-effective این نسخه است. تقویت سیستم عامل نیز در صدر فهرست انجمن نرم افزار های متن باز قرار گرفته است به این دلیل که این بهینه سازی نیز در وضعیت کارکرد نرم افزارهای غیر اوراکلی نیز موثر است.

نتایج ممتاز آزمایشات

آزمایشاتی که بر روی سخت افزارهای اوراکلی و غیر اوراکلی انجام شد، چه از لحاظ Performance و چه از لحاظ به صرفه بودن کارایی (price/performance) مهر تاییدی بود بر اوراکل لینوکس. نتایج آزمایشات TPC-C (Transaction Processing Performance Council) که در June 2012 منتشر شده است سرور X2-8 SUN اوراکل – با سیستم عامل Oracle Linux – سریعترین پردازش online (OLTP) بر روی سیستم X86 بود ، بطوریکه ۵ میلیون tpmC ( معیاری برای سرعت اندازه گیری TPC) پیشی گرفت (شکل زیر). در آزمایش TPC-C که در September انجام شد Cisco نیز با Oracle Linux برای شکستن رکورد به صرفه ترین کارایی (record-breaking price/performance) با ۰٫۴۷ دلار در هر tpmC رسید.

 

Resource Management

تخصیص منابع سیستم ها (CPU، Memory ، پهنای باند شبکه و storage) برای پردازش های خاص مانند Oracle Database instances – کمک می کند تا برنامه های کاربردی حیاتی (strategic applications) منابعی که نیاز دارند مصرف کنند ، همزمان این منابع برای سایر استفاده های غیر ضروری محدود می گردد. Oracle Linux مدیریت منابع (resource management) را با استفاده از قابلیتی به نام control groups ) cgroups) که در لینوکس نسخه ۶ معرفی گردیده است، به عهده دارد.
برای دیتابیس اوراکل در سیستم های بزرگ ( مانند Oracle Exadata Database Machine X3-8) ، ارزش cgroups به خوبی نمایان می شود، به این دلیل که امکان اجرای “instance caging” یا تخصیص (Binding) هر Instance به CPU مشخص ممکن می گردد. در معماری NUMA (Non-uniform memory access) ، این مورد نتیجه اختصاص پردازش ها به نودهای یکسان پردازشگرها و حافظه هاست. این نحوه اتصال NUMA یک برگه برنده از لحاظ Performance است که به هر پردازشگر اجازه دستیابی به حافظه local و علاوه بر آن حافظه non-local را می دهد که باعث افزایش قابل توجه سرعت دسترسی به حافظه می گردد.

Advanced End-to-End Data Integrity Solutions

تیم مهندسی Oracle Database و Oracle Linux با فروشندگان ابزارهای third-party همکاری داشته است، این همکاری به منظور گسترش راهکارهای ابتکاری تجمیع داده ها جهت خرابی مخفی داده ها (silent data corruption) بوده است. Silent data corruption به خرابی گفته می شود که یک دیتا Invalid خوانده یا نوشته شود بدون اینکه خطای I/O در Application و یا سیستم عامل ثبت گردد. این مورد معمولا زمان خرابیهای جزئی و یا اشتباهات اجرایی ( Administrative) اتفاق می افتد. مهندسان اوراکل راهکار تجمیع داده ها (data integrity solutions) را بر پایه استاندارد T10 PI (T10 Protection Information) بنا نهاده اند. این استاندارد وظیفه کنترل تجمیع (integrity checking) مسیر end-to-end دیتا – از سمت Application به سیستم عامل از طریق switch ها و درگاه host bus adapter و یا به سمت Storage- را به عهده می گیرد.

حداکثر پایداری با Oracle Clusterware شامل پشتیبانی اوراکل لینوکس

ابزارهای مختلف مدیریت پایگاه داده اوراکل تاکید مستمری بر حداکثر پایداری (high availability) دارد، به همین دلیل است که اوراکل Oracle Clusterware را به عنوان پایه ای برای اوراکل لینوکس عرضه کرده و در اولویت پشتیبانی بدون هزینه اضافی قرار داده است. Oracle Clusterware نرم افزاری است که این قابلیت را سرورهای متعدد اوراکل لینوکس می دهد که در قالب یک سیستم نقش ایفا کنند، این قابلیت امکان افزونگی (redundancy) در زمان بروز مشکل در سخت افزارها و نرم افزارها را فراهم می‌نماید. هر node از طریق اتصال خصوصی (private interconnect) ارتباط برقرار می کند و این ارتباط نیزبه نوعی نبض در دسترس بودن هر node در clustering است.

 

Built-In Security and Data Safeguards

علاوه بر توسعه های که Oracle Linux برای Application های دیتابیس داشته است، این سیستم عامل ویژگی های پیشرفته ای در مقیاس سازمانی به منظور تامین امنیت دیتا و دسترسی ها فراهم نموده است. نرم افزارهای متن باز Linux موشکافی جدی از سمت انجمن توسعه نرم افزار(development community) شده است و ثمره آن پیشرفت های مهمی در زمینه امنیت بوده است. نتیجه این تست بر روی اوراکل لینوکس نشان دهنده قدرتمند بودن این سیستم در شاخص های امنیت مانند فیلترینگ IP با امکانات Firewall، کدگذاری (encryption) قوی و مکانیزم های SELinux در سطح نظامی و امنیتی بوده است.

Simplifying Virtualized Workloads

به منظور صرفه جویی در هزینه ها و دسترسی و جابه جایی سریع سیستم ها، بسیاری از سازمانها دیتابیس اوراکل را از سرورهای فیزیکی به محیط های مجازی منتقل کرده اند و از مزیت انطباق پذیری اوراکل لینوکس چه نصب شده بصورت مستقیم (bare metal) و چه پیاده سازی در محیط مجازی استفاده نموده اند. جهت ساده سازی فرایند جابه جایی برنامه ها از محیط فیزیکی به مجازی، تیم اوراکل لینوکس و Oracle VM همکاری گسترده ای با هم جهت اطمینان از انطباق پذیری این دو داشته اند. نتایج تحقیقات نشان داده که محیط های مجازی در استفاده از license ها و منابع در شرایط برابر Performance بهتری داشته اند.

Manageability

تجمیع و سازگاری ابزارهای مدیریتی ( به جای هزینه کردن روی مجموعه ای از ابزارهای مختلف) می تواند بهره وری Administrator را بالا ببرد و هزینه ها را کاهش دهد. ابزار Oracle Enterprise Manager یک ابزار تحت Web به منظور مدیریت کارایی Application ها و Availability سیستم های ارائه شده توسط اوراکل شامل Application ها، دیتابیس، سرورهای مجازی و اوراکل لینوکس در نظر گرفته شده است.

Empowering Database Solutions on Oracle Linux

به منظور پیاده سازی سریع و مقرون به صرفه راه کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، Oracle روابطی با صنایع و مدیران طرح ها برقرار نموده که به شما کمک می کند را برنامه های پیاده سازی را تقویت کنید ، راهکارهای سفارشی، فراهم نمودن آموزش ها و همچنین نیروی انسانی خود را تجهیز کنید. تیم اوراکل لینوکس به صورت پیوسته با این گروهها همکاری نموده تا راهکارها و ابزارهای موثری را گسترش دهد تا بوسیله آن بتواند Oracle DataBase را بر روی اوراکل لینوکس به صورت موثر پیاده سازی و مدیریت نماید. مهندسان اوراکل با همکاران نرم افزاری خود جهت certification برنامه های آنها بر روی اوراکل لینوکس همفکری نموده اند و همچنین با همکاران سخت افزاری خود نیز به منظور کنترل سیستم ها، تایید Driver ها و بهبود کارایی Oracle Database بر روی اوراکل لینوکس همکاری نموده اند.

نتیجه

زمانی که Oracle Linux بر روی سیستم های X86 کنونی تنظیم گردد، یک بستر مقیاس پذیر، قابل اطمینان و به صرفه برای Oracle DataBase فراهم می گردد. بهینه سازی UEK کارایی تراکنش ها را بهبود می بخشد، زمانی که ویژگی ابتکاری RAS – شامل زمان قطعی صفر (zero down time) – در Oracle Linux فعال باشد. اوراکل لینوکس بهترین بستر برای نصب و پیاده سازی Oracle DataBase است.
زمانی که Oracle DataBase را بروی اوراکل لینوکس پیاده سازی می کنید، از این موضوع اطمینان دارید که سیستم ی که آن را پیاده نموده اید توسط تیمی طراحی شده است که همکاری پیوسته ای جهت بهینه سازی Performance، امنیت سازمان و در دسترس بودن آن با یکدیگر داشته است.
به دلیل اینکه Application های اوراکل ، Middle ware ها و محصولات دیتابیس اوراکل بر روی اوراکل لینوکس توسعه یافته اند، شما از این موضوع اطمینان دارید که یک راهکاری که بصورت دقیق و گسترده آزمایش شده را پیاده سازی می کنید.

1 پاسخ
  1. Atie
    Atie گفته:

    سلام و خسته نباشید.
    موضوع خوب و پرکاربردیو انتخاب کردید و خیلی قابل استفاده است.
    اما بابت ترجمه اون خواستم بگم خیلی ضعیف ترجمه شده و فهم مطلبو سخت کرده
    بهر حال ممنونم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *