دلایل عدم سرویس دهی پایگاه داده ها و راه کارهای پایگاه داده اوراکل برای مقابله با آنها – بخش اول

دلایل عدم سرویس دهی پایگاه داده ها و راه کارهای پایگاه داده اوراکل برای مقابله با آنها

دنیای امروز بدون سامانه های رایانه ای که هر کدام خدمتی را ارائه می دهند غیر قابل تصور می باشد و همانطور که می دانیم مهمتر از خود سامانه ها، محل تجمیع داده هایی که آنها تولید و فعالیت های جاری خود را با آنها انجام می دهند، می باشد که آن محل ها پایگاه‌داده ها می باشند. از این رو حفاظت از پایگاه داده ها از لحاظ امنیت، حداکثر در دسترس بودن و اطمینان ازسلامت داده ها و دیگر موارد از اهمیت وِیژه برخوردار می باشد. در این مقاله تمرکز ما در خصوص راهکارهای حداکثر پایداری و اطمینان از سلامت داده ها خواهد بود.


قبل از ارائه و بررسی راه کارهای حداکثر در دسترس بودن، لازم است ابتدا مواردی را که منجر به از دسترس خارج شدن پایگاه داده ها می گردد، پرداخته شود ( البته این موارد در حوزه تمامی پایگاه داده ها می باشد) و سپس راه کارهای اوراکل در مقابله با هر کدوم از این موارد بررسی خواهند شد.
مواردی را که منجر به از دسترس خارج شدن پایگاه داده می شوند، به دو دسته کلی ذیل تقسیم می شوند.
• قطع سرویس دهی پایگاه داده در موارد برنامه ریز شده (planned downtime)
• قطع سرویس دهی پایگاه داده در موارد بدون برنامه ریز شده (unplanned downtime)
هر کدوم از دو دسته فوق دارای مصداق هایی می باشند که در ادامه شرح داده خواهند شد.

Planned downtime :

Artarad_planned_downtime

• ارتقا سخت افزار، بنا به دلایلی مانند عدم کارایی سخت افزارهای جاری و یا نیازمندی های جدید، لازم می باشد که سخت افزار جاری ارتقا پیدا کند، در مدت زمان ارتقا سخت افزار ها، امکان ارائه سرویس توسط نرم افزارهایی که از آن سخت افزارها استفاده می کنند، نمی باشد.
• فعالیت های برنامه ریزی شده ارزیابی و نگهداری زیر ساخت و سخت افزارها، همواره در خصوص ارزیابی عملکرد سخت افزارها و زیر ساخت دیتا سنترها عملیات های نگهداری و مانور های منظم اجرایی می گردد که در این مواقع و برخی از عملیات های در این حوزه منجر به قطعی سرویس دهی پایگاه داده ها می شوند.
• ارتقا پایگاه داده، با ارائه ویرایش های جدید پایگاه داده ها توسط شرکت های تولید کننده آنها و بنا به دلایل قانع کننده استفاده کنندگان مانند رفع مشکلات ویرایش جاری، امکانات جدید در ویرایش های جدید، پایگاه داده باید ارتقا پیدا کنند و در حالت عادی در مدت زمان ارتقا پایگاه داده ها، نمی تواند ارائه سرویس نمایند.
• مهاجرت به زیر ساخت جدید
• ارتقا شبکه
• و …

unplanned downtime :

Artarad_unplanned_downtime

• خطا در سخت افزار و زیر ساخت مانند قطعی برق دیتاسنتر، خرابی هارد،رم و ….
• خطا در سطح شبکه و تنظیمات مربوطه مانند از کار افتادن کارت شبکه، سوئیچ و سخت افزار های مربوطه و …
• خطا در سطح سیستم عامل مانند ویروسی شدن سیستم عامل، از کار افتادن ماژول های سیستم عامل و ….
• خطا در سطح نرم افزار و سرویس های پایگاه داده، همواره هر پایگاه داده یکسری فایل های اجرایی دارند که آنها در کنار هم دیگر عملا سامانه پایگاه داده را تشکیل می دهند و در صورت خرابی و یا از بین رفتن هر کدام، امکان اختلال در عملکرد پایگاه داده می باشد.
• خطا در سطح اشیا و منطق پایگاه داده، هر پایگاه داده در داخل خود دارای اشیایی مانند جداول، ایندکس ها، توابع و … می باشد که در صورتی که هر کدام از آنها دچار مشکل بشوند استفاده از پایگاه داده از منظر منطقی امکان پدیز نمی باشد و عملیات های اجرایی دارای صحت نمی باشند در صورتی که در این موارد، پایگاه داده در حال سرویس دهی می باشد. این مورد در خصوص داده های درون جداول نیز صدق می کند.
• بلاهای طبیعی مانند زلزله، سیل و …. ، جنگ ها و از بین رفتن دیتاسنتر
• و …

تا به اینجا به دلایلی که منجربه عدم سرویس دهی پایگاه داده ها می گردند پرداخته ایم، در ادامه به راهکارهایی که شرکت اوراکل در خصوص پایگاه داده خود در این موارد ارائه می نماید خواهیم پرداخت و آنها را بررسی خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *